Camp Canada

Camp Canada

lørdag 25. august 2012

Arcteryx Theta SV Jacket



Arcteryx Theta SV 2012

Arceteryx Theta SV

Theta er en litt lengre jakke enn flaggskipet Alpha, og etter min smak et bedre valg. Jakken er godt tilpasset for ekstreme turer og tøff bruk. Den er produsert i kraftig 3-lags GoreTex Proshell med forsterkninger på skuldre og albuer. En svært allsidig jakke for allround bruk (både sommer og vinter). Jeg hadde vært på jakt etter en litt lenger jakke enn mange av modellene som er på markedet, og denne jakka var full blink. Noe som virkelig iriterer meg når været er tøft er jakker som klatrer opp. Theta bekytter godt over baken og er utstyrt med mange nyttige detaljer. Hetta er svært god, med gode stramme/tilpassingsmuligheter. Den er også kompitabel med hjelm. Snorstrammingene er enhånds, og lett og håndtere med votter på. Snittet på jakka gjør at armene er svært bevegelige, uten at jakka "strammer" seg. Glidlåsene er vanntette og har ikke sluppet inn noe vann - og jeg har brukt jakka i lengre tid i heftig regnvær. Ytterlommene er plaser høyt, og er tilgjengelige selv om man har på ryggsekk, klatresele eller magebelte (liker lommene på Alpha noe bedre pga "kryssbruk", men har ikke vesentlig betydning). Gode luftemuligheter under armene. Strammingen i livet er lagt inni lommene så man slipper gnaging fra strammingen. SV-versjonen fra Arcteryx er også svært kraftig og slitesterkt, uten at stoffet blir for stivt. Denne jakka har (nesten) alt jeg ønsket meg!
Alt i alt er jeg utrolig imponert, og svært godt fornøyd med denne jakka. Har brukt den både til hverdags og bortimot 40 døgn i "felten", og anbefaler den på det varmeste.

Island 2012