Camp Canada

Camp Canada

tirsdag 23. oktober 2012

Aconcagua 2013






Etter mye grubling et par år har jeg endelig bestemt meg for å prøve å bestige Aconcagua i vinter!!


Aconcagua, 6962 moh
Aconcagua ligger i Argentina, nært grensen til Chile. Det er det høyeste fjellet i Sør-Amerika (6962 moh), og derfor regnet som et av "the seven summits". Det er også verdens høyeste fjell utenfor Himalaya.

Jeg har det siste året hadd kontakt med Håkon, en mann fra Moss med mye erfaring fra høye fjell, og som har besteget Aconcagua mange ganger. Han skal gjøre et nytt forsøk i vinter sammen med et ekspedisjonsteam jeg skal være en del av.

Fjellet byr på store og spennende utfordringer. Ved siden av å være et av verdens høyeste, er det et krevende fjell det tar lang tid å bestige, ikke minst på grunn av den ekstreme høyden. Høydesykeproblematikk vil alltid oppstå i slike høyder. De fleste vil sannsynligvis få lettere høydesyke, men kroppens reaksjon på høyde er svært forskjellig og uforutsigbar, det vet man ikke før man selv er i høyden. Personlig har jeg ingen erfaring fra høyde i denne skalaen, og hvordan kroppen min vil reagere er noe av det jeg er mest spent på. Vi kan også forvente temperaturer fra 35 varmegrader til 25 kuldegrader på forskjellige etapper, ørkenforhold og snøstorm. Kanskje også kortbukse og dunjakke på samme dag! Men - fjellet er et teknisk relativt ”snilt” fjell (som Everest…) og krever ikke særlige klatretekniske kunnskaper. Men det kreves erfaring fra friluftsliv og overnatting i kulde, god fysisk form og utholdenhet. Ikke minst psykisk utholdenhet.


Jeg tror jeg skal greie å håndtere dette godt, men i og med at dette med høyden er nytt for meg er jeg selvsagt litt spent på hva jeg nå begir meg ut på. Uansett så gleder jeg meg veldig nå!