Camp Canada

Camp Canada

søndag 20. oktober 2013

Synmat UL 7 M

Exped UL 7 M er et superlett underlag som samtidig gir god varme og komfort. UL står for Ultra Light, 7 angir en tykkelse på 7 cm og M står for Medium lengde (183cm). Underlaget tar svært lite plass sammenpakket. Størrelsen blir som Nalgene flaske og vekten er på under 500g.

Exped har to typer isolerte underlag, Downmat og Synmat. Downmat har, som navnet tilsier, dunfyll, mens Synmat har syntetisk fyll. Dunfyllet gir bedre isolasjon, men Synmat isolerer også godt.  Det syntetiske fyllet er laminert til både oversiden og undersiden inne i underlaget. Ytterstoffet er slitesterkt, med brukbar friksjon. Alle sømmer er sveiset. Yttersiden er fuktighetsavvisende. Jeg har brukt mitt underlag i snart 100 døgn, og er svært godt fornøyd. Det kan godt brukes alene selv om det blir noen kuldegrader, og når det er skikelig kaldt har jeg brukt det flere ganger med et bamse-underlag under, kjempebehagelig!

For å spare vekt er det ikke innebygget pumpe, slik det er på mange underlag fra Exped. Jeg savner av og til ei pumpe, men det går også fort å blåse det opp. På de underlagene som selges nå er det også med en "pose" for å fylle med, som fungerer veldig bra (var ikke med den gangen jeg kjøpte). Ved bruk av pose eller pumpe slipper man også å få fuktig luft inn i underlaget.

Det er en ventil for å fylle luft, og en for å tappe ut. Disse har stort tverrsnitt, og er derfor effektive. Det er også tilbakeslagsventil, slik at man slipper at det siver ut mens man blåser opp. Ventilene er svært gode. På lengre vinterturer har jeg brukt det i Arctic bedding, og aldri hadd problemer med luftsvinn.

Underlaget har større kanaler på sidene, slik at man lettere ligger midt på gjennom hele natten. Rep.kit er selvsagt med, men har foreløpig aldri fått bruk for det.

Jeg er imponert over dette underlaget, og vil absolutt anbefale det!!

Exped Synmat UL 7 M

Ventilene

"Posepumpe"