Camp Canada

Camp Canada

mandag 21. oktober 2013

Tørking av mat


Jeg blir fort lei av frysetørret mat, slik som Real, Mountain House osv. På flere turer har jeg derfor tørket kjøtt og grønnsaker selv, for å komponere egne retter. Tørket mat holder seg lenge, tar lite plass og veier lite. Samtidig holder det på mye smak, og kjøttet kan faktisk bli mørt og godt igjen! Vesentlig billigere enn ferdigproduktene er det også :) Alt i alt er det et mye bedre alternativ å gjøre dette selv, hvis man har tid..


Tørkeprosessen er enkel. Har man en dehydrator så sier det seg selv, men for alle som ikke har det så legges strimlet kjøtt rett på rist i komfyren. Kjøttet kan du godt marinere først, krydre det eller tørke det helt naturell. Ovnen settes på drøyt 50 grader, gjerne varmluft, og kjøttet må ligge i ca 10 timer. Hold ovnsdøren litt på gløtt. Kjøttet er fortsatt rått etter denne prosessen, men tørket. Jeg liker å lage egen beef jerky med ulike marinader. For å få beef jerky pleier jeg å steke kjøttet litt før jeg tørker det.

Etter tørkingen pleier jeg å pakke kjøttet i ferdige porsjoner i plastposer, hvor jeg presser ut mest mulig luft og knytter igjen. En vakumpakkemaskin er super å bruke for den som har tilgang på det. Det å porsjonere kjøttet gjør at man slipper å åpne pakkene før de skal brukes, og holdbarheten øker. Grønnsaker, ris, pasta, potetmos, krydder, ulike "toroblandinger" osv kan pakkes i pakkene sammen med kjøttet, slik at man har "ferdige" måltider som kun trenger et oppkok, men dette avhenger litt av størrelsen på kjøttbitene. Hvis det er litt størrelse på bitene så bruker de mye lengre tid på å trekke til seg veske enn grønnsaker o.l., og da bør kjøttet i gryta i god tid før resten av maten. Hvis kjøttstrimlene er veldig små kan man godt blande, og koke opp alt samtidig.

Fruktsnacks kan lages på samme måte, og er supert å ha i lomma mens man går, eller til kveldskos i teltet :)

Bon appétit :)