Camp Canada

Camp Canada

lørdag 26. oktober 2013

Helsport Polheim


For et drøyt år siden bestemte jeg meg for å kjøpe en ny vinterpose. Det var mye å velge mellom, men valget falt på Helsport Polheim. Ut ifra mine vurderinger virket dette som et godt produkt til en grei pris. Polheim er en dunpose. Dunposer gir veldig god varme, samtidig som vekten blir lav og pakkvolumet lite. Faren med dunposer kan være kolaps i dunet hvis det blir utsatt for mye fuktighet.

Posen har en T-Lim verdi på -30ºC (komfort på -40ºC på Helsport sin egen skala), den veier 2,1 kg (1400g gåsedun) og er beregnet for personer opptil 185 cm (endret til 195 cm i 2013). Temperaturspennet er vidt for posen, dun tilpasser seg godt, og dette kombinert med den lave vekten gjør at bruksområdet er stort. Jeg har brukt posen på flere turer i Norge, deriblant kryssing av Hardangervidda hvor det ble målt -32ºC, og jeg brukte den både på Aconcagua og Kilimanjaro. På alle turene har jeg vært svært godt fornøyd med posen. Jeg frøys verken på Hardangervidda eller noen av de andre turene. Spesielt i Sør Amerika og Afrika var temperaturspennet i løpet av turene enormt, men med åpen glidelås i starten, og lukket pose mot toppen så fungerte Polheim helt supert.

Posen har en god varmekrage, varmeklaff langs glidelåsen og en innvendig liten lomme. Lommen synes jeg er genial, og jeg bruker den til å oppbevare småting om natten, samt at jeg her har en fast plass for øreplugger o.l. Passformen er god. Det blir ikke for mye luftlommer, samtidig som den ikke oppleves som trang. Posen har gode pusteevner, samtidig som den er noe vannavvisende. Undersiden er forsterket. Posen leveres i oppbevaringspose, men det følger også med et vanntett komprimeringstrekk.

Det har vært noen problemer med forflytting av dun under vask på Polheimposene, men jeg har et inntrykk av at dette er blitt bedre på nyere poser.

XXL er vanligvis best på pris for det meste fra Helsport :)