Camp Canada

Camp Canada

lørdag 2. november 2013

Paris Expedition Sled (pariserbrett)

Fjellpulken og Paris Expedition Sled
Jeg har på mange turer brukt Paris Expedition pulk (pariserbrett). Det er en liten og lett pulk, i helstøpt plast som tåler utrolig mye. Pariserbrettet veier ikke mer enn drøyt 2 kg. Det er 150 cm lang og 40 cm bredt, og det er ikke noe problem å pakke opp mot 60 kg i pulken! Jeg har valgt pariserbrett på mange turer av flere grunner. For det første er det veldig billig. Du får kjøpt selve pulken for drøyt 500 kroner, i tillegg må du ha drag, og noe å pakke i (pulken er kun et brett). Videre er pariserbrettet veldig robust. Det er "umulig" å ødelegge det. Jeg har blant annet brukt pariserbrett på turer hvor det har vært lite snø, og en del stein. Brettet har holdt seg bra på slike steder, hvor jeg tror andre pulker ville fått betydelige skader.


Pariserbrettene er ikke så dype, men med en god pakksekk er ikke dette noe problem. Man kan pakke forholdsvis høyt før pulken blir ustødig. Det som er viktig er å tenke på tyngdepunkt, og hvordan man strammer fast ting i den. Hvis man strammer ujevnt så kan brettet "vri seg noe", og kan da bli mindre stabilt. For å pakke i pulken bruker jeg sportsnett sin "pulkbag", som er laget for pariserbrettene. Det er en enkel pulkbag i nylon, men den har gjort nytten på mange turer for meg. Nå har sportsnett begynt å selge en ny variant (Piteraq) som er vanntett. Fjellpulken har også begynt å selge pulkbagger nå, som passer fint oppi brettet og er et godt alternativ. For å holde baggen på plass i pariserbrettet bruker jeg lastestropper. I hullene rundt pulken drar jeg 4-5 mm tykt tau, slik at jeg får 3-4 "løkker" på hver side. Deretter fester jeg lastestroppene i disse løkkene, og baggen sitter som støpt. Det er også fint å feste snøspader, telt, Arctic bedding osv i stropper på pulken.

Pariserbrettet brukes av mange på ulike ekspedisjoner rundt om i verden. Det har blitt brukt utallige ganger på polene, og er en favoritt for mange på Grønland. På hardt føre eller nysnø flyter den utrolig godt, og glir bra. I veldig dyp snø kan den av og til grave dypere enn ordinære pulker, men dette kan løses noe ved å pakke slik at tyngden ligger langt bak.

Enkelte bruker vanlige pulkdrag til pariserbrettene, selv har jeg stort sett brukt et selvlaget taudrag. Taudraget har jeg laget med "strikk" i, så det er veldig behagelig å gå med. Det er også fint å bruke i utforkjøringer, hvor man kan holde pulken på siden av seg mens man kjører ned. Det negative med taudrag er at man mister noe av stabiliteten et normalt drag gir, så pulken er litt mer utsatt for velt i kupert terreng. Den kan også ha en tendens til å gli ut litt lettere i skråninger. Taudraget fester jeg med karabinkroker. På pulken fester jeg det i en tauløkke jeg har laget fra de to forsterkede hullene i forkant på pulken.



Med pulk over Hardangervidda
Pakking i pariserbrett, på Finse
Helgetur i Hallingskarvet nasjonalpark
Pariserbrettet flyter fint på nysnøen
Med pariserbrett fra Røros til Storlien
Hardangervidda
Pariserbrett med Arctic bedding og telt på toppen
Pakking i pariserbrett
På tur til Snøheim
Pariserbrettet er også fint som "benk"