Camp Canada

Camp Canada

tirsdag 17. desember 2013

Helsport Svalbard Extreme 3 Camp High


Helsport Svalbard
Helsport Svalbard er et telt som har vært på mange ekspedisjoner og får mye skryt. Jeg valgte derfor å prøve dette teltet når jeg skulle ha meg nytt vintertelt. Teltet er en blanding av kuppel og tunnel. "High" er en videreutvikling av standardvarianten som er romsligere, og visstnok mer vindstabilt. Teltet er bra ventilert, og jeg synes det blir relativt lite rim på ytterduken. Jeg valgte varianten som er gul og rød, siden den er godt synlig. Teltet veier ca 4,5 kg. Det er akseptabelt for et telt på denne størrelsen, og med de kvalitetene dette teltet har. Teltet er kompakt når det pakkes sammen, og tar mindre plass enn en sovepose.Teltet leveres ferdig med stormmatter i samme materiale som teltduken. De gjør at teltet er stabilt og godt isolert når de får snø eller stein på seg.

Jeg har brukt teltet på flere turer. Deriblant på kryssing av Hardangervidda og bestigning av Aconcagua. Når man har med en del utstyr så er teltet helt fantastisk. Jeg pleier å ha alt utstyr (inkl pulk) inne i forteltet, sammen med kuldegrop og kjøkkenplass. Dette gjør at man har alt man trenger inne, en helt super camp!

Teltets ramme er fire aluminiums-stenger (leddet med strikk). Stengene er lette, men samtidig robuste. 
Både stengene og kanalene er fargekodet, så det går lett og kjapt og slå opp teltet. Når stengene er i, står teltet av seg selv. I kraftig vind kan dette være en utfordring, men jeg begynner alltid med å feste teltet godt med snøplugger før jeg slår det opp. Anbefaler å øve litt på dette, kritisk om noe går galt. Med litt trening går dette veldig lett, også med votter på :) Teltet krever litt trimming av barduner og en del plugger for å stå skikkelig i hardt vær, men resultatet blir veldig bra om man bruker de minuttene dette tar...
Å ta ned teltet går også fort, og det går lett ned i pakkposen. Jeg har også brukt pulkbag for teltet, dvs at teltet ligger på pulken med stengene i når jeg går. Dette fungerer fint selv om teltet har kryss, og det tar ikke mange minuttene å slå opp camp, eller pakke sammen!

Inne i teltet er det et lite nett i taket. Når jeg kjøpte teltet hadde jeg en tanke om at det er mulig å tørke klær osv på det, men dette fungerer ikke særlig godt (liten plass). Jeg har stort sett brukt nettet til hodelykt osv, og på de siste turene har jeg droppet nettet.

Det er en ting jeg savner på teltet, og det er reflekser på bardunene. Dette burde vært standard mener jeg, slik at man ser de godt med hodelykt. Alltid kaos i camp med barduner på kryss og tvers, folk som tråkker på de og sparker borti de. Har hørt rykter om at Helsport skal innføre dette på sine telt, jeg kommer til å bytte ut mine barduner....


Men, alt i alt - teltet anbefales :)




Plaza de Mulas, Argentina

Camp Canada, Aconcagua

Teltet i pulkbag

Hardangervidda 2013

Kjøkkentjeneste

Hardangervidda 2013