Camp Canada

søndag 17. august 2014

Himmelstigen til Trolltunga

Trolltunga
Turen gikk til Odda, og selve målet var nydelige Trolltunga. Mange har sett den på bilder, den stikker rett ut av fjellveggen. 1150 meter over havet, 700 meter over Ringedalsvatnet.

Fra Odda sentrum tar bilturen ca 30 minutter opp til Skjeggedal. Vi startet tidlig for å komme opp før det store morgenrushet. I Skjeggedal hadde vi avtale med Opplev Odda, og guide, sykler og sikringsutstyr ventet på oss. Det er omtrent 7 kilometer å sykle langs Ringedalsvatnet, før man går til fots. Ringedalsvatnet er vakkert, med turkist brevann. Sykkelturen er på grei kjerrevei/ sti. Etter hvert som sykkelturen går innover i dalen åpner det seg en stor u-dal opp til venstre. Noen stigetrinn i veikanten markerer starten på ruta, her setter vi igjen syklene.

Den første delen av gåturen går på god sti, i bratt terreng. Noen steder ligger det ut tau, så man lettere kommer opp de bratteste partiene. Når vi gikk var det fuktig, og svært glatt på deler av stien. Vi skal opp 500 høydemeter før klatreruta starter. Litt over halvveis tar vi en god pause ved en idyllisk vannkulp. Det er svært fint her.

Etter pausen følger vi dalen videre oppover. Alle ser spente opp på veggene rundt oss, på utkikk etter stigtrinnene som skal føre oss til toppen. Først når vi kommer helt øverst i dalen ser vi noen personer oppe i veggen. Der går «stigen», rett opp. Navnet «Himmelstigen» gir mening. Der vi står og ser opp på ruta ser vi at det er relativt tydelig overheng på enkelte partier, og det er høyt.

Vi tar en pause ved de nederste stigtrinnene, som er starten på selve Himmelstigen. Vi tar på oss klatreseler og sikringer. Drikker litt vann, og spiser litt mat. Det lønner seg også å «tømme tanken» her, det er en stund til neste passende anledning.

Vi starter å klatre. De første trinnene virker greie, men noen av trinnene er knekt og virker litt løse. Tanken slår flere i gruppa, hva om de ikke sitter skikkelig fast i fjellet? Men, alle velger å stole på at detter går bra, alle skal opp! Klatringen går fint, og alle finner en god teknikk for jobbe seg oppover. Vi har noen meters mellomrom, slik at man unngår å kunne bli truffet av andres fall. Det tas mange bilder. Det er mange gode motiver i stigen, og utsikten er også nydelig.

Etter 200 spennende meter nesten rett opp når vi toppen. Herifra går vi mot Trolltunga. Vi passerer noen jettegryter, nyter utsikten fra toppen. Plutselig ser vi Trolltunga stikke ut fra fjellsiden. Ved området rundt Trolltunga er det mye folk, de har gått den vanlige fotturen opp. Nesten alle vil utpå tunga og se, og kjenne på suget. Vi får også tatt de klassiske bildene. Noen velger å stå trygt innpå, vi andre med beina dinglende utenfor. 700 meter over Ringedalsvatnet er det uansett en luftig opplevelse!

Vi tar en ny matpause, slapper av og nyter utsikten før vi begynner på returen. Noen velger å gå den ordinære stien ned, men flertallet går klatreruta ned igjen også. Turen ned kan oppleves som mer spennende enn turen opp, men det går fint. Turen ned og ut går fort.

Vi overnattet på Odda Camping. Dagen etter turen til Trolltunga dro vi opp i det samme området og prøvde en zipline-løype, og padlet på Ringedalsvatnet. Dette anbefales også!

Denne turen til Trolltunga er en av Norges fineste turer, uten tvil.